ul. Warszawska 11 (1 piętro), Tarczyn
Koniec wakacji to czas, kiedy wiele dzieci i wielu rodziców staje przed nowym wyzwaniem, jakim jest rozpoczęcie żłobka czy przedszkola. Ta decyzja wiąże się z szeregiem wątpliwości i dylematów.
Przede wszystkim pada pytanie czy dziecko jest gotowe zarówno emocjonalnie, jak i społecznie oraz poznawczo, jak przebiegnie proces adaptacji w nowym środowisku oraz jak można pomóc dziecku na początku jego drogi ku samodzielności.
W tym okresie bardzo wspierającą książkową pozycją jest „Akcja Adaptacja” Agnieszki Stein. Autorka pokazuje, że warto indywidualnie podchodzić do każdego dziecka i raczej przyglądać się możliwościom oraz potrzebom danej rodziny niż temu, co podpowiada głos zbiorowości czy najbliższe otoczenie. W książce nie ma podanej jednej, właściwej drogi. To opowieść o tym, że każdy może mieć własną.
Czasami opcje wyboru są bardzo ograniczone, co nie oznacza, że to sytuacja, na której kształt nie ma się zupełnie wpływu. Książka stanowi cenną pomoc przy budowaniu relacji z daną placówką. Autorka podkreśla, że komunikacja między rodzicami a przedszkolem jest kluczowym elementem wpływającym na rozwój dziecka oraz na jego adaptację w nowym środowisku. Współpraca ta opiera się na zrozumieniu potrzeb i perspektyw obu stron – rodziców, którzy pragną dla swoich pociech jak najlepiej, i nauczycieli, którzy mają doświadczenie w pracy z dziećmi.
Rodzice często mogą czuć się zagubieni i zaniepokojeni w obliczu wyzwań, jakie stawia przed nimi przedszkole. Dlatego tak istotne jest, aby nauczyciele i wychowawcy otwarcie komunikowali się z rodzicami, dzielili się spostrzeżeniami i wskazówkami dotyczącymi rozwoju i zachowań ich dzieci. Jednocześnie warto, aby rodzice mieli na uwadze ograniczenia, jakie mogą się pojawiać po drodze i szukali równowagi, również między wizją i pragnieniami a rzeczywistością.
Co ważne, adaptacja dziecka w przedszkolu to złożony proces, który nie kończy się na pierwszych dniach w nowym środowisku. Wyzwania mogą pojawić się na różnych etapach przedszkolnej przygody. W książce można znaleźć liczne narzędzia pomagające w opracowywaniu najczęściej występujących trudności oraz w budowaniu otwartej komunikacji z placówką.
Katarzyna Krawczyk Psycholog